+1(514) 937-9445 or Toll-free (Canada & US) +1 (888) 947-9445

How to keep track of freelance work (during part time hours as international student)

guranshvir

Newbie
Oct 25, 2023
3
0
Hey Buddy, I sent a DM to the IRCC French account on twitter. And this is a copy of our conversation with translations. Let me know what you think of the conversation, I can also attach the screenshots if you'd like:

Sayed: Si mon permis d'études me permet de travailler hors campus et que je choisis de travailler en ligne en tant que pigiste. Je travaille pour des clients qui ne sont pas basés au Canada. La restriction de 20 heures/semaine s'appliquera-t-elle ? Aussi, suis-je obligé de déposer des impôts sur ce revenu ?

English: If my study permit allows me to work off-campus and I choose to work online as a freelancer. I work for clients that are not based in Canada. Will the 20 hour/week restriction apply? Also, do I have to file taxes on this income?

IRCC: @sayedane10 Bonjour. Travailler à domicile pour une entreprise située dans un autre pays ne compte pas comme un travail au Canada. La limite de 20 heures ne s’applique pas. Toutefois, en tant que titulaire d’un permis d’études, il y a plusieurs conditions que vous devez tout de même respecter. Si le travail interfère avec vos études, par exemple, vous pourriez enfreindre les conditions de votre permis d’études. Veuillez communiquer avec l’Agence du revenu du Canada au sujet de votre deuxième question. Merci.

English: @sayedane10 Hello. Working from home for a business located in another country does not count as working in Canada. The 20 hour limit does not apply. However, as a study permit holder, there are several conditions that you must still meet. If the work interferes with your studies, for example, you could violate the conditions of your study permit. Please contact the Canada Revenue Agency regarding your second question. THANKS.
Hello Sayed, where do you file the taxes for income earned in other countries, in Canada or in your on respective country?